Lecytyny – dodatki do żywności i ich funkcje

Dodatki do żywności odgrywają szczególną rolę w branży spożywczej. Każdy z nich ma określone zadanie i dotyczy danej kategorii żywności. Jednym z takich dodatków do żywności jest lecytyna. Jaka jest jej rola i co powinieneś o niej wiedzieć?

Lecytyny w naturze – gdzie je spotkamy?

Lecytyna to związek z grupy grupy fosfolipidów, który jest składnikiem budulcowym błon komórkowych. W ludzkim ciele jest jej najwięcej w nerkach, wątrobie, mózgu i szpiku kostnym. Lecytyny znajdziemy nie tylko w każdym żywym organizmie, ale również w roślinach takich jak rzepak czy słonecznik. Do tego występuje w żółtkach kurzych jaj, wątróbce, orzechach, produktach mlecznych, fasoli, rybach, drożdżach piekarskich, zielonych warzywach i oliwkach. W aptekach dostępne są również specjalne suplementy diety, których głównym zadaniem jest dostarczanie do organizmu lecytyny. Dzięki nim powinna poprawić się nasza pamięć i koncentracja. Przyjmowanie suplementów diety z lecytyną to także świetny sposób na wzbogacenie diety o cenne kwasy omega-3. Jednak tego typu specyfiki nie działają od razu – potrzeba około trzech do czterech miesięcy, aby poczuć się lepiej i zauważyć wymienione wyżej efekty.

Lecytyny w przemyśle spożywczym – do czego są wykorzystywane?

Poza swoimi właściwościami leczniczymi lecytyna jest wykorzystywana w przemyśle spożywczym. Dlaczego? Ponieważ pozwala zaoszczędzić na produkcji niektórych wyrobów. Dodatkowo zwiększa ich trwałość i jakość. Z tego powodu znajdziemy ją na przykład w pączkach. Lecytyny poprawiają chrupkość i gładkość pieczywa, dzięki czemu chleby i bułki mają miękką i smaczną skórkę. Dodawane są również do makaronów oraz serów. Ich powszechna obecność sprawia, że musimy uważać, aby nie przekroczyć zalecanej dziennej dawki. Ta według specjalistów wynosi około 2,5 g. Na szczęście w żywności znajdują się niewielkie ilości lecytyny, jednak wystarczą, by uzyskać pożądany efekt. Co ciekawe, lecytynę wykorzystuje się nie tylko w przemyśle spożywczym, ale również w branży kosmetycznej. Jest lekiem na osłabione włosy, suchą skórę i łamliwe paznokcie. Jak więc widać to składnik o wielu zastosowaniach – niezwykle cenny dla producentów działających w różnych gałęziach przemysłu.

Jakie lecytyny mają najkorzystniejszy wpływ na organizm?

Obecnie w użyciu jest kilka rodzajów lecytyny. Ich nazwy pochodzą od roślin, z jakich zostały pozyskane. Najbardziej znane są lecytyny sojowe i rzepakowe. Wykazują podobny skład fosfolipidowy, więc kluczowym kryterium jest zawartość kwasów tłuszczowych. Kwasy tłuszczowe omega-6 dominują w soi lub nasionach słonecznika. Jednak nie są one tak korzystne dla naszego zdrowia jak kwasy tłuszczowe omega-3. Z pewnością jest ich więcej w lecytynie rzepakowej. Producenci korzystają zarówno z lecytyny rzepakowej, jak i sojowej. Pozyskują je od europejskich dystrybutorów, takich jak https://oqema.pl/aktualnosci/lecytyna-sojowa-rzepakowa-slonecznikowa-w-stalej-ofercie-overlack. Dzięki temu my, konsumenci, możemy łatwo włączyć lecytynę do codziennej diety.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *